IPT Wójciński/Bańdur/Gucik – Koncert Live Stream

Link do strony z transmisją: http://www.facebook.com/gramywdomu

IPT Wójciński/Bańdur/Gucik – trio fortepianowe wykonujące muzykę spontanicznie improwizowaną, inspirowaną szerokim horyzontem zjawisk muzycznych, począwszy od muzyki klasycznej minionych epok, poprzez rozmaite gatunki jazzu, aż po zdobycze muzyki współczesnej.
Do pierwszego spotkania muzyków doszło na festiwalu Fama 2015. Od tego czasu pozostają w kontakcie, zdobywając nowe doświadczenia, które zderzają ze sobą, tworząc muzykę pełną skojarzeń i odniesień do różnych gatunków. W 2018 roku trio otrzymało nagrodę imienia Andrzeja Jakóbca na 48 edycji festiwalu Fama w Świnoujściu, a w 2019 roku Trójząb Neptuna – nagrodę za najlepsze wydarzenie artystyczne festiwalu.
Muzyka IPT Wójciński/Bańdur/Gucik to połączenie swobodnej improwizacji charakterystycznej dla free jazzu, z precyzyjnie zakomponowaną formą i licznymi nawiązaniami do muzyki współczesnej: minimalizmu, sonoryzmu, surkonwencjonalizmu, spektralizmu. Powyższe elementy w ich wykonaniu tworzą organiczną, spójną całość rzadko spotykaną w muzyce, która zakomponowana jest jedynie formalnie, a wszystkie elementy takie jak harmonia i melorytmika, zdawałoby się najważniejsze dla odbioru są improwizowane.

We wrześniu 2019 roku nakładem wydawnictwa For Tune ukazała się debiutancka płyta zespołu pod tytułem „Diffractions”, której premiera miała miejsce na festiwalu Sacrum Profanum. Również w 2019 roku, we współpracy z aktorem Andrzejem Rozmusem powstał program pt. „Komeda | Hłasko” upamiętniający te niezmiernie ważne dla polskiej kultury osobowości twórcze w ich roku jubileuszowym.

Szymon Wójciński – pianista, aranżer, improwizator, kompozytor, nieustannie eksplorujący muzykę od klasycznej począwszy, poprzez jazz, skończywszy na współczesnej muzyce improwizowanej. Uczestnik licznych wydarzeń muzycznych w Polsce i Europie. Finalista Jazz Juniors 2002, Bielskiej Zadymki Jazzowej 2003. Laureat festiwalu Fama (2005 i 2015),
Europejskich Integracji Muzycznych w Żyrardowie (2005), finalista konkursu Instant Piano Composer w ramach Festiwalu Transatlantyk 2014, 2015, 2016, 2017. W 2016 r. ukazała się płyta „Delusions” Wójciński / Szmańda Quartet – projektu, tworzonego z braćmi Ksawerym (kontrabas) i Maurycym (trąbka) oraz perkusistą Krzysztofem Szmańdą. Zespół ten występuje z powodzeniem na salach koncertowych Polski i Europy, a w 2017 koncertował w USA, Kanadzie i Izraelu. Płyta „Delusions” została wybrana płytą roku 2016 w ankiecie krytyków polish-jazz.blogspot.com. Współpracuje z takimi muzykami jak: Paweł Postaremczak, Wacław Zimpel, Robert Rasz, Sylwia Białas, Marek Kądziela, Hans-Peter Salentin, Jarosław Bothur.

Jakub Bańdur – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Uczestniczył w konkursach i festiwalach takich jak Oberstdorfer Musiksommer, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Warszawska Jesień, Blue Spod Festival, Festiwal Fama, Puławski Festiwal Muzyczny Wszystkie Strony Świata. Współpracujeał z takimi zespołami jak Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Archetti Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna, Orchestra Temporanea, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Spółdzielnia Muzyczna, Orkiestra Smyczkowa UMFC, a także z Leszkiem HeFi Wiśniowskim, Adamem Klockiem, Jarosławem Kisińskim. Sztywnym Palem Azji. Jest skrzypkiem zespołu PerDuo Vnc. Tworzy muzykę improwizowaną, sięgając do wielu stylów i gatunków muzycznych.

Jakub Gucik – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (2013). Wiolonczelista zespołów: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, PerDuo Vnc i IPT Wójciński/Bańdur/Gucik z którymi występuje w Polsce i za granicą. Związany również z Teatrem Szczęście i Teatrem Odwróconym. Autor muzyki teatralnej, elektroakustycznej i elektronicznej. Jako członek kwartetu smyczkowego zajął IV (2006) i I (2007) miejsce na festiwalu Talents for Europe w Dolnym Kubinie na Słowacji oraz nagrodę specjalną ufundowaną przez Moyzes Quartet (2007). W 2010 roku uzyskał stypendium na udział w kursach mistrzowskich w ramach festiwalu Oberstdorfer Trzykrotny laureat festiwalu Fama (2016, 2017, 2018), laureat
Pierwszego Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. J. Patkowskiego (2017). Występuje m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Wszystkie Strony Świata, Ensemble Akademie Freiburg, Świętokrzyskie Dni Muzyki, NeoArte, Oberstdorfer Musiksommer, Audio-Art, Musica Moderna. Wielokrotnie dokonywał prawykonań utworów m.in. A. Zagajewskiego, J. Kreidlera, B. Muntendorf, J. Walshe, M. Beila, S. Sciarrino, P. Peszata, M. Śniady, J. Sotomskiego. Współpracuje m.in. z Hashtag Ensemble, W. Błażejczykiem, M. Górczyńskim, M. Trifonidisem, A. Klockiem, M. Chołoniewskim, L. HeFi Wisniowskim, Sztywnym Palem Azji. Wybrana dyskografia: Sztywny Pal Azji: „Fiss Pink”, „Odnalezione piosenki Bogdana Łyszkiewicza”,„Szara”; Wojciech Błażejczyk „Thrash Music”; Hashtag Ensemble „Network Music”; PerDuo Vnc „18- 19/01/2016”, „Kroniki dźwiękowe festiwalu Warszawska Jesień 2016,2017, 2018”

” …Gdy ustawał głos z offu, muzycy rozpoczynali improwizację. Ten dwuskok tworzył paradoksalnie operowe wrażenie – jakby recytatyw posuwał emocjonalną akcję do przodu, a improwizacje stanowiły jej rozwinięcie, pogłębienie, dopowiedzenie z wykorzystaniem tematów Komedy. Wiele z nich było trudnych do rozpoznania. Pojawił się jednak najsłynniejszy, czyli Kołysanka z Dziecka Rosemary, która tylko przez chwilę zabrzmiała w swej lirycznej postaci, prędko przechodząc w szalony atak nerwowym, pulsacyjnym rytmem i spiętrzeniem wolumenu. Cała trójka w swoich płynnych wymianach muzycznych myśli wykazywała się wirtuozerią bez cienia efekciarstwa. Co więcej, poszczególne bloki improwizacji ułożone były tak, aby każdy z muzyków mógł się solowo zaprezentować. Nikt tu nie odstawał poziomem i talentem.
Całość była podróżą w otchłań emocji, które gdyby nie literatura i muzyka, byłyby tylko podłym odczuwaniem przytłaczającej szarości minionej epoki. Wlokły się dni puste, które nadeszły. Były jak martwe, poza czasem i nadzieją. Sam spostrzegł, że inaczej już patrzy na straszne i ponure życie ludzi. Ja też po koncercie jakoś inaczej popatrzyłem na ponure życie ludzi. Dziękuję, Panowie.”
Mateusz Ciupka, www.szafamelomana.pl, 19 czerwca 2019 r.

Data

cze 20 2020

Czas

20:00 - 21:00

Więcej informacji

Oglądaj
Kategoria
GRAMY W DOMU

Scena

GRAMY W DOMU
Strona WWW
http://www.facebook.com/gramywdomu
Oglądaj

Facebook
Instagram